CATL klar med faststoffsbatteri om tre år

Catl

Redan om tre år räknar CATL med att kunna producera ett revolutionerande faststoffsbatteri som kommer att ge elbilar en extremt lång räckvidd.

Världens största batteritillverkare förväntar sig att de om tre år kan leverera de första faststoffsbatterierna till elbilstillverkarna.

Faststoffsbatteri klart 2027 Det finns stora förväntningar på de så kallade faststoffsbatterierna, men samtidigt finns det utmaningar med att få dem redo för massproduktion. Nu menar världens största batteritillverkare att de redan om tre år kan vara redo med ett rent faststoffsbatteri.

Det pågår intensiv utveckling, men ingen har ännu kunnat erbjuda ett rent faststoffsbatteri. Toyota sa förra året att de från 2027 skulle ha ett rent faststoffsbatteri klart, och nu är det också vad CATL, som är världens absolut största batteritillverkare, meddelar.

CATL, som nyligen har avslöjat ett nytt LFP-batteri med 1 000 km räckvidd, har precis börjat leverera ett 150 kWh semi-faststoffsbatteri till NIO. Detta batteri ger i en NIO ET7 en räckvidd i verkligheten på mer än 1 000 km.

Batterier för elbilar når idag en energitäthet på upp till 350 Wh/kg, något som vi inte kan förvänta oss blir mycket förbättrat med nuvarande teknologi. Därför är steget till faststoffsbatterier lovande, eftersom vi hittills kan förvänta oss omkring 500 Wh/kg. Det skulle alltså ge en avsevärd förbättring av räckvidden i elbilar.

CATL är dock långt ifrån klara ännu, utvecklingen av den nya batteritypen är inte lätt, berättar chefsforskaren för CATL, Wu Kai.

Ett mycket dyrt batteri Vi ska dock inte förvänta oss att CATL från 2027 kommer att massproducera faststoffsbatterier till elbilstillverkarna, och att vi därmed kommer att uppleva en vansinnig utveckling i räckvidden på elbilarna.

I första hand kommer CATL att kunna leverera ett mycket litet antal faststoffsbatterier. Och även om de kommer att erbjuda förbättringar, kommer de också att vara extremt kostsamma, och enbart tillgängliga för de dyraste elbilarna på marknaden vid den tiden.

Det förväntas att det kommer att dröja mellan 20 och 30 år innan faststoffsbatterier kommer att nå en marknadsandel på 50 procent.

author avatar
Henrik Tech Journalist
Mitt namn är Henrik, jag är 35 år gammal och jag älskar teknologi. Här på Frii kommer du vanligtvis att se mig skriva om mobiltelefoner, bilar och allmänt om det senaste som händer inom teknikens värld.

You might like