Meny Dölj

Dela och ge istället för att konsumera och få

3.3_GivingTuesdaySweden_600Tisdagen den 28 november samlades miljontals privatpersoner, ideella organisationer och företag, över hela världen för att uppmuntra givande, under parollen #GivingTuesday. Konceptet är enkelt. Ge en gåva, volontärarbeta eller skänk prylar, och uppmuntra andra att göra detsamma. I Sverige lanserades nu #GivingTuesday för första gången.

– Genom #GivingTuesday lyfts betydelsen av varje människas insats för någon annan. #GivingTuesday är inte bara en enda dag för att ge utan är en möjlighet att, tillsammans med andra över hela världen under en och samma dag, göra aktiviteter som bidrar till att öka människors vilja att dela med sig, säger Charlotte Rydh, Generalsekreterare för FRII – Frivilligorganisationernas Insamlingsråd.

Alternativ till dagar fyllda av konsumtion
#GivingTuesday är en global gräsrotsrörelse som startades 2012 i USA och som nu finns i över 100 länder och engagerar varje år miljontals människor. Det finns flera etablerade dagar som uppmuntrar till att konsumera, till exempel Black Friday, Cyber Monday och Singles day och #GivingTuesday startades som ett alternativ till detta. Kampanjen sätter fokus på vikten av att dela och ge istället för att konsumera och få och markerar också starten på en tid på året då många ger och tänker på andra.

– Vi är glada över den uppmärksamhet som #GivingTuesday-kampanjen har gett. När du struntar i att köpa julklappar och istället stödjer forskningen bidrar du till att ge dina nära och kära ett längre och bättre liv. Dessutom aktiverar du ditt belöningscentrum i hjärnan vilket får dig att må bra säger Anna Hemlin, Generalsekreterare Hjärnfonden.

Synliggöra givandet som handling
FRII är från och med i år officiell samordnare för #GivingTuesday i Sverige och en av 26 partners i världen. Uppdraget som samordnare innefattar att vara en katalysator som kan engagera och inspirera så många som möjligt att vara med i #GivingTuesday och i år genomfördes en kampanj som gick ut på att synliggöra givandet som handling. Webbplatsen givingtuesday.se fungerade som en samlingsplats och plattform och allt som taggades med #GivingTuesdaySweden i sociala kanaler visades där. Kampanjen lyckades, på kort tid, engagera nästan hälften av FRIIs medlemsorganisationer samt flera andra ideella organisationer, företag, influensers och privatpersoner.

– Som en motvikt till den konsumtionshets som blir särskilt uppenbar veckorna innan jul blir en gåva till ett gott ändamål ett bra alternativ för många. Det känns angeläget att peka på en möjlighet att ge meningsfulla julklappar genom att lyfta initiativet #GivingTuesday, säger Per Westberg, vice generalsekreterare UNICEF Sverige.

Datum för nästa års #GivingTuesday är släppt, skriv upp tisdagen den 27 november 2018.
Låt omtanken om andra ta plats.

Text: Jessica Persson

Länktips
givingtuesday.se
givingtuesday.org (den globala samlingssidan)
instagram.com/givingtuesdaysweden
twitter.com/givingtuesdaysw
linkedin.com/company/18356254/
sv-se.facebook.com/givingtuesdaysweden/
Följ #GivingTuesdaySweden

Dela på sociala medier

Visa alla »